Het Martini Racing Ciclismo wil werknemers in de horeca aanmoedigen om een evenwichtige levensstijl aan te houden. De onregelmatige uren maken het vaak onmogelijk om in het weekend veel aan het sport te doen. De fietstochten van Martini Ciclismo vinden dan ook voornamelijk plaats op maandag. Maar daar blijft het niet bij, Martini geeft hun fietsprogramma een mooie plek in hun nieuwe pop-up 'The World of Apertivo' in het hartje van Antwerpen. Wij spraken met Frank Symons, oprichter van Martini Ciclismo Racing.
Waar staat ‘The World of Apertivo Store’ voor?
Frank: “The World of Apertivo Store’ is een winkel die alle ingrediënten in huis heeft om de perfecte ‘apertivo’ te organiseren. Wij begeleiden je bij elke keuze die je maakt en laten je nieuwe producten ontdekken, van de beste olijf tot de juiste playlist.
Onze pop-up store is opgedeeld in verschillende zones die telkens gelinkt zijn aan een specifieke Martini-drank. Zo hebben we een non-alcoholische corner waar we het Martini Racing Ciclismo-verhaal en onze exclusieve wieleroutfit van Sportful tentoonstellen.”
Fietsen en Martini, ze worden niet vaak in één adem genoemd. Vanwaar komt het idee om deze twee te combineren?
Frank: “Het idee komt van het Martini Racing Ciclismo-team, waar Tom Boonen een aantal jaren onze ambassadeur van was. Het is een fietsprogramma voor mensen uit de horeca. Het is een harde sector en dat gaat vaak hand in hand met een niet zo gezonde levensstijl. Ze werken vaak lange dagen en kloppen onregelmatige uren. Ons doel is dan ook om hen een gezondere en vooral fittere levensstijl aan te bieden in de vorm van leuke fietstochten.
De link met Martini is eigenlijk niet ver te zoeken, fietsen zit namelijk in het DNA van Martini. In de jaren 1930 was Martini één van de eerste merken die niet uit de sportbranche kwam en de Giro D’Italia sponsorde. Enkele jaren later werd zelfs het ploegenklassement in de Ronde van Frankrijk omgedoopt tot de ‘Challenge Martini’. Het voelde dan ook als een natuurlijke stap om vier jaar geleden met het Martini Racing Ciclismo-programma te beginnen.”
Hoe kwamen jullie tot het ontwerp?
Frank: “Voor het allereerste ontwerp een aantal jaar geleden hadden we het idee om te werken met de Formule 1 racing stripes van Martini. Deze befaamde strepen staan ook op al onze flessen en is telkens ons vertrekpunt. Daarnaast was het voor ons belangrijk dat ons DNA erin verwerkt zat en de wielertenues uiteindelijk heel herkenbaar waren.
Ook bij het nieuwe design zijn we vanuit de strepen vertrokken en kozen we opnieuw voor een heel stijlvol ontwerp. Het is trouwens voor het eerst dat we de wieleroutfits niet enkel voor leden aanbieden, maar ook voor de consument. De voorbije jaren was de vraag naar onze wieleroutfits zo groot, dat we nu besloten hebben om er 100 in onze winkel aan te bieden.”